Blog

  • Data dodania: 31.01.2024
  • Autor wpisu: Magdalena Geraszek
Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością”.Co to oznacza w praktyce?

1. Prowadzenie dokumentacji
Pierwszym obowiązkiem jest wsparcie w kwestii uzyskania przez wspólnotę numeru REGON, NIP, a także założenia konta bankowego i jego obsługi. Zarządca zobowiązany jest prowadzić szczegółową dokumentację wspólnoty mieszkaniowej. Dokumentacja musi zawierać dokładne dane na temat stanu technicznego budynków i ich eksploatacji, sprawozdania finansowe, regularnie aktualizowaną ewidencję lokali wraz z użytkownikami.


2. Współpraca ze Wspólnotą Mieszkaniową
Kolejnym istotnym zadaniem należącym do zarządcy jest współpraca ze Wspólnotą Mieszkaniową. Zajmuje się on obsługą zebrań wspólnoty. Na tę czynność składają się zawiadomienie mieszkańców o planowanym terminie zebrania oraz opracowanie porządku obrad. W porozumieniu z Zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej zarządca przygotowuje także sprawozdanie z zarządzania nieruchomością. Następuje to nie później niż w I kwartale nowego roku. Następnie musi przygotować propozycje do planu gospodarczego na najbliższy rok.

3. Zapewnienie podstawowych usług
Wobec mieszkańców zarządca jest zobligowany do dostarczenia podstawowych usług. Zawiera on umowy z dostawcami na rzecz nieruchomości, zapewniając: stały dopływ wody, ciepła, energii elektrycznej, gazu oraz odprowadzanie ścieków i wywóz śmieci. W imieniu właścicieli lokalu zarządca prowadzi rozliczenia za dostarczanie tych usług.

4. Opieka nad budynkami
Obowiązki zarządcy nieruchomości obejmują także sprawowanie opieki nad powierzonymi sobie budynkami. Zalicza się do tego wszelką bieżącą konserwację, tym terminowe przeprowadzanie przeglądów stanu nieruchomości i urządzeń oraz organizacja remontów i modernizacji. Obowiązujące przepisy nakładają względem zarządcy również obowiązki czuwania nie tylko nad umowami w kwestii odbioru odpadów czy wyposażenia nieruchomości w pojemniki na śmieci, ale także utrzymanie czystości na klatkach schodowych, dbanie o regularne przycinanie trawników czy niedopuszczanie do powstawania zanieczyszczeń wewnątrz budynków. Czynności związane z wywieszaniem flagi narodowej w święta i uroczystości państwowe są odgórnie nakazane i leżą również w gestii osoby zarządzającej daną nieruchomością.


5. Pobieranie opłat od członków wspólnoty
Zakresem działań zarządcy jest również pobieranie miesięcznych opłat od właścicieli lokali. Dotyczy to zarówno zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością, jak i świadczeń związanych z użytkowaniem lokalu. Zarządca wyznacza wysokość takich opłat.
W przypadku niewywiązywania się z obowiązku płatności, to zarządca zobowiązany jest rozpocząć działania windykacyjne i dochodzenie należności na drodze sądowej, gdy etap polubowny jest niemożliwy.
Wszelkie działania podejmowane przez zarządcę powinny mieć przede wszystkim na celu dobro nieruchomości oraz jej właściciela. Zakres obowiązków takiego podmiotu jest bardzo szeroki, dlatego ważny jest wybór odpowiedniego zarządcy, który zapewni mieszkańcom spokój i radość i poczucie bezpieczeństwa w ich mieszkaniach.